Luna Kamerkoor: Een Moderne Mis

Het Luna Kamerkoor is opgericht in 2012 en is een projectkoor voor (ver)gevorderde amateurzangers uit heel Nederland. De repetitieperiode is zeer kort, veelal zijn het niet meer dan zes studiedagen. Het streven is dat twee keer per jaar binnen één project het programma drie keer wordt uitgevoerd. De repertoirekeuze richt zich voornamelijk op muziek vanaf de 19e eeuw. Tot nu toe zijn vier projecten gerealiseerd: in mei 2012 stond Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms op het programma; in september 2013 is CHANTING uitgevoerd, waarbij de meest bekende werken van enkele Engelstalige componisten op het programma stonden. Voor september 2014 zijn het Stabat Mater van Francis Poulenc (versie voor koor en orgel) en het Requiem van Fauré uitgevoerd. Op verzoek van velen is wederom Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms in de programmering voor het voorjaar van 2015 opgenomen.

De dirigent van Luna Kamerkoor, Wolfgang Lange, heeft het jaar 2018 aangegrepen om met zijn diverse kamerkoren stil te staan bij het feit dat op 11 november dit jaar het 100 jaar geleden is dat de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog getekend werd. Wanneer het in Nederland over de wereldoorlog gaat, denken we als vanzelf aan 1940-1945. De Tweede Wereldoorlog kunnen we echter niet los zien van de Eerste en deze krijgt in Nederland onterecht weinig aandacht. 2018 is niet alleen het jaar waarin stilgestaan wordt bij het einde van W.O.I, maar ook bij het feit dat 300 jaar daarvoor de Dertigjarige oorlog (1618-1648) begon. Tevens is het 450 jaar geleden dat de Nederlandse opstand tegen de Spanjaarden begon. Men vergeet wel eens dat toen de oorlog in november 1918 eindigde en soldaten terugkeerden naar hun landen, ze overal ter wereld feestelijk werden onthaald. Echter: door deze massabijeenkomsten overal ter wereld verspreidde een virus, dat de Spaanse Griep veroorzaakte, zich gemakkelijk. Het lijkt erop dat 20% van de toenmalige wereldbevolking besmet raakte, in totaal een half miljard mensen. In de VS stierven 675.000 mensen, in Frankrijk 200.000, in Engeland 400.000, in Nederland 27.000. In India en Rusland stierven miljoenen mensen. De meest voorzichtige schattingen komen op 20 tot 40 miljoen doden bovenop de 8,5 miljoen mensen die in de oorlog omkwamen. En net zo snel als het virus kwam, verdween het ook weer: eind 1919 was de Spaanse Griep voorbij. Kortom een memorabel jaar. Alle reden voor Luna Kamerkoor om hier bij stil te staan en er door muziek een herinnering aan te verbinden.

In Een Moderne Mis zingt het Luna Kamerkoor muziek uit verschillende eeuwen en stijlen. In Plainscapes wil de Letse componist Peteris Vasks de unieke momenten van gelukzaligheid uitbeelden en vastleggen die het landschap van zijn land en haar sterrenhemel bij hem oproepen: Aarde, Thuis, Tijd. De tijd die in de andere drie werken een rol speelt, is voorbij het leven. Niet alleen over het afscheid van de aardse dingen door klanken in een sereen Dona nobis pacem van Vasks, maar ook tijd vanuit herinneringen waarbij de moederschap, liefde, adoratie hoorbaar worden in het schitterende Videte Miraculum van Thomas Tallis. Vergeten en verleden tijd, toekomst, maar ook tijdloosheid uitgebeeld door de ogenschijnlijk stilstaande muziek van Esenvalds In Paradisum. Muziek uit verschillende tijden, maar wel tijdsbepalend.

Wolfgang Lange studeerde hobo bij Han de Vries, Gerhard Turetschek (Wenen, cum laude) en Christian Schneider (Keulen, Konzertfach). Hij was freelance hoboïst in diverse binnen - en buitenlandse (kamer)orkesten en is medeoprichter van het Helios Ensemble. Hij studeerde koordirectie bij Barend Schuurman aan de Hogeschool voor Muziek te Rotterdam en vervolgde de opleiding aan de Hogeschool voor Muziek te Tilburg alwaar hij in 2003 zijn Master’s Degree behaalde. Hij volgde lessen orkestdirectie bij o.a. Julius Kalmar aan het Hans Swarowsky Instituut te Milaan en nam privélessen en volgde stages bij o.a. Timo Nuoranne in Helsinki, dirigent van het Fins Radio Kamerkoor. Wolfgang is dirigent en artistiek leider van het Helios Ensemble.

Wolfgang is naast dirigent van het Luna Kamerkoor, ook dirigent van het Utrechts Kamerkoor, Mnemosyne (Nijmegen) en het Gelders Bach Collegium (Apeldoorn). Met deze koren bouwt hij door zijn zeer gevarieerde programmering en uitgebreid repertoire op. Hij zorgt regelmatig voor verschillende Nederlandse premières zoals een eerste versie van Eric Whitacre’s I thank you God for this amazing day, Joby Talbot’s meesterwerk Path of Miracles, Alec Roth’s fascinerende Earthrise en een eerste live uitvoering, sinds 1752, van de Matthäuspasssion van Johann Heinrich Rolle. .

Wolfgang was als koorlid verbonden aan het Bachkoor Holland en Oude Muziek Koor (Arnhem) o.l.v. Daniel Reuss. Als projectzanger was Wolfgang verbonden aan Studium Chorale en de Bach-Academie o.l.v. Philippe Herreweghe. Hij was leerling zang bij o.a. Ronald Klekamp, Geert Berghs, Robert Luts, Xenia Meijer, Henk Gunneman en Hans Scholing. In de zomerperiode is hij sinds 2015 werkzaam voor Studio Dagny (F). Daarnaast werkt hij als interim dirigent voor het professionele Vocaal Ensemble Casuquo.